ourfriends

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

أستحلفك بالله ألا ترحل قبل أن تدعو بهذا من قلبك .. اللهم فك أسر المستضعفين فى فلسطين وغزه وأنصرهم يا رب العالمين اللهم وفق طلاب المسلمين واللهم بفضلك وفق جميع طلاب المنتدى فى الإمتحانات .. انك ولى ذلك والقادر عليه

المواضيع الأخيرة

» هو في ايه بيفضل علي حالو ؟؟
حكاية كوميدية و لكن تدعو للبكاء Emptyالجمعة سبتمبر 16, 2011 4:15 am من طرف omnia hassan

» قصه مرعبه خلي بالك
حكاية كوميدية و لكن تدعو للبكاء Emptyالأربعاء سبتمبر 14, 2011 12:17 am من طرف totti

» الولد وشجرة التفاح
حكاية كوميدية و لكن تدعو للبكاء Emptyالإثنين سبتمبر 12, 2011 10:46 pm من طرف totti

» فوازير وحلها
حكاية كوميدية و لكن تدعو للبكاء Emptyالإثنين سبتمبر 12, 2011 7:15 pm من طرف totti

» عيد ميلاد نواره المنتدي
حكاية كوميدية و لكن تدعو للبكاء Emptyالإثنين سبتمبر 12, 2011 6:43 pm من طرف omnia hassan

» تــــــــــــــــــرحــــيـــــــــــــــــب
حكاية كوميدية و لكن تدعو للبكاء Emptyالأربعاء سبتمبر 07, 2011 5:29 pm من طرف omnia hassan

» حبة رومانسية
حكاية كوميدية و لكن تدعو للبكاء Emptyالأربعاء سبتمبر 07, 2011 4:42 pm من طرف omnia hassan

» احن لطفولتي
حكاية كوميدية و لكن تدعو للبكاء Emptyالأربعاء سبتمبر 07, 2011 2:40 pm من طرف admin

» الكافية الملعون
حكاية كوميدية و لكن تدعو للبكاء Emptyالأربعاء سبتمبر 07, 2011 1:39 pm من طرف omnia hassan

تصويت

دخول

لقد نسيت كلمة السر

المتواجدون الآن ؟

ككل هناك 2 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 2 زائر

لا أحد

[ مُعاينة اللائحة بأكملها ]

أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 32 بتاريخ الأربعاء مارس 01, 2023 5:20 pm

4 مشترك

حكاية كوميدية و لكن تدعو للبكاء

roony_seif
    roony_seif
    صديق علي حق
    صديق علي حق

ذكر
    العمل/الترفيه : football
    المزاج : good
    مساهمه : 0
    مشاركه : 27974

حكاية كوميدية و لكن تدعو للبكاء Empty حكاية كوميدية و لكن تدعو للبكاء

مُساهمة من طرف roony_seif الجمعة فبراير 06, 2009 5:10 pm

شاب بهائي راكب هو و مراته و بنته ميكروباص و كان فيه لجنة شرطة واقفة بتوقف كل العربيات و خصوصا الميكروباصات للتحقق من بطاقات الناس اللي راكبة و جه الدور على الميكروباص اللي راكبه الشاب البهائي و عائلته و طلب الضابط من جميع الركاب إظهار بطاقات الرقم القومي و طبعا الكل كان معاه ماعدا الشاب البهائي و مراته و كان هذا الحديث بين الضابط و بين الشاب البهائي :

الضابط : و حضرتك فين بطاقة الرقم القومي بتاعتك ؟
    الشاب البهائي : ما عنديش يا فندم لأنني بهائي و زي ما حضرتك عارف البهائيين مش مسموح لهم استخراج بطاقات الرقم القومي لكن أنا معايا بطاقة شخصية ورقية قديمة و مكتوب فيها ديانتي و عنواني القديم
    الضابط : طبعا البطاقة الورقية دلوقتي غير معترف بيها لكن وريني كده مكتوب فيها إيه ؟ ده أنت خريج هندسة و على كده بتشتغل فين ؟
    الشاب البهائي : للأسف أنا ما باشتغلش شغل ثابت لأن زي ما حضرتك عارف أي شغل محتاج أوراق رسمية و كل الأوراق الرسمية معتمدة على بطاقة الرقم القومي و أنا ما عنديش بطاقة رقم قومي زي ما قلت لحضرتك
    الضابط : أمال عايش ازاي و بتاكل منين ؟
    الشاب البهائي : و الله يا فندم باصلح أجهزة كمبيوتر للمعارف و الأصدقاء و باعمل دورات تدريبية في المنازل للتدريب على الكمبيوتر ما هي دي الشغلانة الوحيدة اللي مش محتاجة رقم قومي ، و الله يا فندم أنا حتى عندي استعداد أشتغل أي حاجة ان شاء الله حتى سواق لكن حتى دي ما قدرتش عليها
    الضابط : و ليه ما قدرتش تشتغل سواق ؟
    الشاب البهائي : ما هي يا فندم نفس المشكلة أنا مش قادر أطلع رخصة لأن ما عنديش بطاقة رقم قومي
    الضابط : الله يكون في عونك يا بني طيب معلش أنا هاتغاضى عن موضوع بطاقة الرقم القومي و مش هاعملك مشكلة كفاية المشاكل اللي عندك لكن قول لي اللي معاك دول مراتك و بنتك ؟
    الشاب البهائي : أيوة يا فندم
    الضابط : طيب فين بقه عقد جوازك و شهادة ميلاد بنتك ؟
    الشاب البهائي : و الله يا فندم أنا عندي عقد جواز بهائي لكن طبعا ما فيهوش أختام من الدولة لأن الدولة ما بتعترفش بالدين البهائي و لا بأن البهائيين موجودين أصلاً و علشان كده عقود الزواج بتاعتنا غير معترف بها
    الضابط : طيب ازاي يعني عايشين من غير عقود زواج ؟ يعني ما تقدروش تثبتوا أنكم أزواج في أي مكان ؟
    الشاب البهائي : أبداً يا فندم ما نقدرش نثبت ما عندناش غير العقد البهائي
    الضابط : طيب و شهادة ميلاد بنتك فين ؟ على الأقل يمكن دي تثبت أنها بنتك و أكيد مكتوب فيها إسم الأب و الأم
    الشاب البهائي : ما هي يا فندم نفس المشكلة طالما ما عنديش بطاقة رقم قومي و زواجنا مش معترف بيه ازاي كنت أقدر أطلع شهادة ميلاد لبنتي ؟
    الضابط : نعم ؟؟؟؟؟ يعني حتى بنتك دي ما عندهاش شهادة ميلاد ؟ طيب أعرف منين أنك مش خاطفها و أتأكد ازاي أنها بنتك ما هو كل شيء بالعقل برده ؟
    الشاب البهائي : و الله يا فندم مش عارف لكن و الله العظيم دي بنتي و مش عارف أثبت لك ازاي لكن و الله العظيم دي بنتي و لو كانت بتعرف تتكلم كانت قالت لحضرتك ده بابا و دي ماما لكن للأسف لسه صغيرة لكن لو حضرتك حددت لنا ميعاد بعد ستة شهور مثلاً علشان نقابلك ساعتها هيكون عندها سنتين و تقدر تتكلم و هي هتقول لحضرتك أني أبوها
    الضابط : حضرتك بتهزر و لا إيه هو أنا هاستنى ستة شهور علشان أعرف إذا كانت بنتك و لا لأ ؟
    الشاب البهائي : يا فندم طيب أعمل إيه ؟ أنا تحت أمر حضرتك و اللي تشوفه
    الضابط : شوف يا بني بصراحة أنا متعاطف معاك و حاسس أنك إنسان محترم و مصدقك لكن أنت حالتك صعبة خالص لا عندك ورق يثبت شخصيتك و لا عقد جواز و لا شهادة ميلاد لبنتك و طبعا مش عارف تديها تطعيماتها تبع الصحة و لا هتعرف تدخلها مدرسة في يوم من الأيام لأنها مش موجودة أصلاً في سجلات الدولة و لا أنت و لا أمها كمان موجودين يعني أنتم تقريبا ً عايشين و مش عايشين طيب أنا هاقولك ما فيش غير حل واحد و احنا في رمضان و أنا نفسي أعمل خير أنا هاشتريلك تربة صغيرة كده تدفن نفسك فيها أنت و مراتك و بنتك بدل العيشة اللي أنتم مش عايشينها دي و ما عنديش لك حل تاني غير كده
    الشاب البهائي : و الله يا فندم كتر خيرك ان حضرتك عايز تساعدنا لكن للأسف برده هتواجهنا مشكلة أننا مش هنقدر نستخرج شهادات وفاة لكن على كل حال أنا متشكر جدا جدا و الحقيقة احنا راضيين بكل اللي ربنا كتبه علينا لأننا مؤمنين به و بعدله و أكيد له حكمة في كل الصعوبات اللي بنتعرض لها و احنا دايماً بنفتكر كلام ربنا سبحانه و تعالى :
    من كان لله كان الله له و من يتوكل عليه إنه هو يحرسه عن كل ما يضره و عن شر كل مكارٍ لئيم و إنك لو تسمع قولي و تستنصح بنصحي يرفعك الله إلى مقام الذي ينقطع عنك أيدي كل من على الأرض أجمعين
    شكراً يا فندم و كتر خيرك على المساعدة
    admin
    Admin
    Admin

ذكر
    العمل/الترفيه : طالب قرب /تحت المطر
    المزاج : يعشق الحياه وحبيبه
    مشاركه : 28324

البدايه
    الاول:
    حكاية كوميدية و لكن تدعو للبكاء Left_bar_bleue3/3حكاية كوميدية و لكن تدعو للبكاء Empty_bar_bleue  (3/3)

حكاية كوميدية و لكن تدعو للبكاء Empty رد: حكاية كوميدية و لكن تدعو للبكاء

مُساهمة من طرف admin الجمعة فبراير 06, 2009 8:55 pm

ربنا يكون في عونهم بجد بس عندي اقتراح بدل مايكونوا بهائيين ممكن يكونوا عثمانين واعتقد ان الموضوع هيتحل شويه
    roony_seif
    roony_seif
    صديق علي حق
    صديق علي حق

ذكر
    العمل/الترفيه : football
    المزاج : good
    مشاركه : 27974

مُساهمة من طرف roony_seif الجمعة فبراير 06, 2009 9:45 pm

ربنا يكون في عونهم
    Anonymous
    ????
    زائر

مُساهمة من طرف ???? الإثنين فبراير 09, 2009 2:27 am

ربنا يكون في عون مين

البهائية دي مش ديانة اصلا

ده تطرف

ان الدين عند الله الاسلام
    بدل ما هما مش عارفين يعملو ايه ومتبهدلين يفكرو بعقلهم هيوصلو ان الاسلام احسن دين ممكن يحفظهم ويحفظلهم حقهم

ربنا يهدي يارب
    اللمبى
    الحضور المميز
    الحضور المميز

ذكر
    العمل/الترفيه : رئيس قسم تصميمات
    المزاج : سعيد بوجود حبيبى معى
    مشاركه : 28091

البدايه
    الاول:
    حكاية كوميدية و لكن تدعو للبكاء Left_bar_bleue3/3حكاية كوميدية و لكن تدعو للبكاء Empty_bar_bleue  (3/3)

مُساهمة من طرف اللمبى الأربعاء فبراير 11, 2009 9:28 am

فى بداية الامر احب ان اشكرك يامروة على ردك الرائع هذا واحب ان اقول لمن لا يعرف البهائية ونشأتها ومبادئها وتكوينها لاتمت بصلة للدين الاسلامى وسوف اعرض لكم بعض ما قيل عن البهائية من كبار الشيوخ الاسلاميين
    وهو مقال للأمانة منقول وسوف تجدوا هذا المقال فى الملتقى الاسلامى بعنوان البهائية ديانة ام فكر وذلك لأن المقال طويل والمكان هنا لايسع طوله
    شكرا على الموضوع
    genral of love
    genral of love
    صديق علي حق
    صديق علي حق

ذكر
    العمل/الترفيه : Apparel & Fashion
    المزاج : Normal !!
    مشاركه : 28052

مُساهمة من طرف genral of love الخميس فبراير 12, 2009 5:13 pm